Bränt dig i solen?
Det är lätt hänt att man råkar bränna sig. Här kommer ett par tips att tänka på.

Blev det för länge i solen? Har du blivit rödare än en kokt kräfta? Ibland har man för bråttom att bli brun och glömmer sololjan? Vi listar här lite knep som verkligen fungerar! 

1. Rött är en varningssignal

När du ser att huden är röd, sök omedelbart skugga (mer sol i det här läget tar dig med stormsteg bort från drömmen om ben som JLo) och stanna där tills huden läkt och sveda och rodnad är borta. Även om det tar ett par dagar. 

2. Ta det kallt

Solsveda är en brännskada. Som alltid med brännskador gäller det att kyla av det skadade området så snabbt som möjligt. Om en sval dusch av det röda partiet i minst 15 minuter inte lockar; skölj en handduk i kallvatten och placera på huden under minst en kvart. 

3. Grönt är skönt

Riven gurka är inte bara nyckelingrediens i sommarfavvon tsatsiki, den vattenrika grönsaken lugnar och svalkar också röd, öm och svullen hud. Riv kylskåpskall gurka och placera på huden under minst en kvart. 

4. Svalka från kossan

Naturell yoghurt direkt från kylskåpet är naturens eget kylbalsam som både svalkar och återfuktar. Applicera på blossande områden och låt verka i 15 minuter. Ingen yoghurt? Filmjölk, gräddfil, grädde och mjölk fungerar lika bra. 

5. Använd aldrig is!

Det är lätt att tänka att om svalt vatten är bra, är is ännu bättre. Inget kan vara mer fel! Is på huden kan orsaka köldskador utöver brännskadan. Och det är mer smärta än vad en soltörstande nordbo ska behöva utstå i jakten på anständig semesterfräschör. 

6. Återanvänd tepåsarna

Kyl ner använda tepåsar med svart, grönt eller kamomill-te och placera på solskadade områden. Tepåsarna svalkar skönt samtidigt som teets antioxidanter verkar inflammationshämmande. 

7. Om inget annat finns i närheten…

Långt från kylskåp, svala duschar och medinskåpet? Well, det finns huskurer. Inget för kräsmagade men värt ett försök om plågan är intensiv. Testa saliv på det brännskadade området, eller om du törs, den verkliga hardcore-varianten av after sun – snor. 

8. Applicera aloe vera

Aloe vera är lugnande, svalkande, antiinflammatoriskt OCH det snabbaste sättet att lindra smärtan från solsvedd hud. Lägg gelen på det hettande partiet och bara sekunder senare är plågan mindre, i många fall nästan borta. Upprepa tre gånger dagligen. 

9. Hydrokortison

Sveda, soleksem och klåda? Hydrokortison är receptfritt, inflammationshämmande och klådstillande och stryks på drabbade områden två gånger per dag. Oftast behövs bara ett par behandlingstillfällen innan huden är återställd. 

10. Lägg krämen i kylen

Förvara alla dina favoriter för torr och soltrött hud; aloe vera, after sun och kylbalsam, i kylskåpet för extra kylande effekt vid appliceringen. 

11. Drick mycket – vatten alltså

Kompensera vätskeförlusterna genom att dricka ordentligt med vatten. Särskilt om du svettats mycket och/eller har tränat i solen. 

12. Smärtstilla inifrån

Om din solbrända hud gör riktigt ont, ta en smärtstillande tablett. Utöver att smärtan minskar verkar medlen inflammationshämmande så att konsekvenserna av den oskyddade stunden i solstolen minskar. 

13. Sök vård

Om stora områden är drabbade med blåsor och svåra eksem kontakta vårdcentralen.

DIN REAKTION?

Facebook diskussioner